CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Followers

Isnin, 8 November 2010

bLeyH k menJamakkan sLt jka x bermUsafiR

SOALAN:
Bolehkah doktor menjamakkan solatnya kerana waktu pembedahan yang panjang sedangkan dia bukan dalam keadaan musafir???


HUKUM: Boleh


DALIL: Ibn Abbas berkata:"Nabi Muhammad pernah menjamakkan antara Zuhur dan Asar serta antara Maghrib dan Isyak di Madinah bukan sebab musafir dan hujan.Ibn Abbas ditanya:"Mengapa Nabi Muhammad melakukannya?"Dia berkata:"Baginda mahu memberi kelapangan kepada ummatnya."(Sahih Muslim).


Menurut Mazhab Syafi'i, keadaan-keadaan lain yang dibenarkan melakukan jamak selain daripada keadaan musafir ialah jamak kerana hujan (ada syarat-syaratnya), jamak kerana sakit, dan jamak kerana hajat atau kepayahan yang timbul.


Imam Nawawi meluaskan sebabnya kerana salji, angin kuat, sejuk, keadaan jalan berlumpur, becak dan sebagainya seperti keadaan di luar negara. Beliau juga berkata:"Segolongan ulama besar membenarkan jamak dalam keadaan tidak musafir kerana keperluan asalkan tidak dijadikan adat yang tetap. Demikian pendapat Ibn Sirin dan Asyhab daripada Ashab Malik.Dilaporkan juga oleh Khathabi daripada Qaffal Kabir,kalangan pengikut Syafi'i

Tiada ulasan:

Isnin, 8 November 2010

bLeyH k menJamakkan sLt jka x bermUsafiR

SOALAN:
Bolehkah doktor menjamakkan solatnya kerana waktu pembedahan yang panjang sedangkan dia bukan dalam keadaan musafir???


HUKUM: Boleh


DALIL: Ibn Abbas berkata:"Nabi Muhammad pernah menjamakkan antara Zuhur dan Asar serta antara Maghrib dan Isyak di Madinah bukan sebab musafir dan hujan.Ibn Abbas ditanya:"Mengapa Nabi Muhammad melakukannya?"Dia berkata:"Baginda mahu memberi kelapangan kepada ummatnya."(Sahih Muslim).


Menurut Mazhab Syafi'i, keadaan-keadaan lain yang dibenarkan melakukan jamak selain daripada keadaan musafir ialah jamak kerana hujan (ada syarat-syaratnya), jamak kerana sakit, dan jamak kerana hajat atau kepayahan yang timbul.


Imam Nawawi meluaskan sebabnya kerana salji, angin kuat, sejuk, keadaan jalan berlumpur, becak dan sebagainya seperti keadaan di luar negara. Beliau juga berkata:"Segolongan ulama besar membenarkan jamak dalam keadaan tidak musafir kerana keperluan asalkan tidak dijadikan adat yang tetap. Demikian pendapat Ibn Sirin dan Asyhab daripada Ashab Malik.Dilaporkan juga oleh Khathabi daripada Qaffal Kabir,kalangan pengikut Syafi'i

Tiada ulasan: